Ο αντίκτυπος της βίας στα σχολεία
Η αντίδραση
του στρες που αυξάνει την ενέργεια στον οργανισμό για να αντιμετωπίσει αυτός τον
εχθρό ή να το βάλει στα πόδια για να γλυτώσει (αντίδραση μάχης ή φυγής), είναι
το γνωστό μας ένστικτο της αυτοσυντήρησης. Οι ορμόνες όμως που εκλύονται κάθε φορά
που ο εγκέφαλος νιώθει φόβο για κάτι που πάει να χαλάσει την ισορροπία του
οργανισμού, αν δεν μεταβολισθούν γρήγορα παλεύοντας, τρέχοντας ή έστω
κάνοντας κάτι δημιουργικό, θα μείνουν μέσα στο σώμα και θα βλάψουν τα κύτταρα
και τα διάφορα όργανά μας.
Επί πλέον,
όσο περισσότερες τέτοιες ορμόνες υπάρχουν μέσα στο σώμα, τόσο πιο επιθετικό
γίνεται το άτομο. Είναι φυσικό, γιατί οι ορμόνες αυτές εκκρίνονται ακριβώς για
να κάνουν το άτομο δυνατό και ικανό να παλέψει για να υπερασπιστεί την ζωή του.
Στον πόλεμο
αυτές οι ορμόνες κρατούν τους στρατιώτες σε εγρήγορση και ετοιμότητα. Στον «ειρηνικό»
όμως κόσμο μας, που τα στρες γίνονται όλο και πιο πολλά και είναι τα
περισσότερα ψυχολογικά και όχι πραγματικοί εχθροί για να παλέψει κανείς μαζί τους,
οι ορμόνες αυτές οδηγούν σε βία, μικρούς και μεγάλους.
Είναι πια
παραδεκτό από τους ψυχολόγους διεθνώς πως η συνεχώς αυξανόμενη βία στα σχολεία
οφείλεται στο κακοδιαχειρισμένο στρες των παιδιών. Και όμως, στα σχολεία μας,
το μάθημα της γυμναστικής, ένα πολύ καλό μέσον αντιμετώπισης των ορμονών του στρες των παιδιών, γίνεται
όλο και πιο σπάνιο, ενώ από την άλλη ο τρόπος της εκπαίδευσης δεν βοηθάει την
δημιουργική διάθεση των παιδιών ώστε να καταναλώσουν σε δημιουργία τις περίσσιες
ορμόνες τους. Η βία λοιπόν στα σχολεία αυξάνει παγκοσμίως και ιδιαίτερα στα
κράτη που υπάρχουν προβλήματα διαβίωσης και έντονο συναισθηματικό στρες, όπως αυτόν
τον καιρό συμβαίνει στον τόπο μας.
Τα παιδιά
βγάζουν την μαχητικότητά τους κακοποιώντας λεκτικά ή με όποιον άλλο τρόπο μπορούν
άλλα παιδιά που νιώθουν αδύναμα να αντιδράσουν. Πρόσφατες έρευνες όμως δείχνουν
πως αυτά τα τελευταία, εάν δεν αντιμετωπίσουν γρήγορα το πρόβλημα και αφεθούν
να συνεχίσουν να μένουν θύματα βίας, θα οδηγηθούν σε ψυχικά προβλήματα στην ενήλικη
ζωή τους (κατάθλιψη, ψυχώσεις κ.λπ) αλλά και σε σωματικά.
Πρέπει λοιπόν
να είναι σε επιφυλακή τόσο οι δάσκαλοι όσο και οι γονείς. Όταν βλέπουν παιδιά
να εμφανίζουν προβλήματα υγείας αδικαιολόγητα, θα πρέπει να διερευνήσουν την
πιθανότητα το παιδί αυτό να υφίσταται κάποιου είδους βία στο σχολείο του.
Χρειάζονται στήριξη αυτά τα παιδιά, για τόνωση της αυτοπεποίθησής τους και
εκπαίδευση σε χαλάρωση, γιατί πολλές φορές αντιδρούν και αυτά βίαια με τη σειρά
τους, μέσα στο σπίτι, απέναντι στους γονείς ή τα αδέρφια τους.
Με αγάπη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου