Τετάρτη 28 Μαρτίου 2012

Ερασιτέχνης κηπουρός/Ανθόκηπος/Άν-Φθιν (25)

Κανόνες κλαδέματος
Γεια σας φίλες και φίλοι μου
Η κηπουρική είναι όπως πολλές φορές σας έχω πει μία από τις καλύτερες ασκήσεις για την καταπολέμηση του στρες. Αυτή την εποχή μάλιστα, η γυμναστική που κάνει κανείς για να ξεχορταριάσει, να σκάψει, να λιπάνει και να φυτέψει παρτέρια και γλάστρες είναι πολύ δυνατή, ενώ από την άλλη οι μυρωδιές και τα χρώματα της άνοιξης προσφέρουν μία πραγματική αγαλλίαση στην ψυχή.
Μην ξεχνάτε μόνον, όπως έχομε ξαναπεί, να λυγίζετε τα γόνατα και να κατεβαίνετε σε βαθύ κάθισμα αντί να σκύβετε λυγίζοντας την μέση σας, όσο πιο συχνά μπορείτε όσο ασχολείστε με τα φυτά σας. 
Στον κήπο μου άνθισε το άσπρο μου βιβούρνο, θάμνος αειθαλής που εγώ τον χω αφήσει να ψηλώσει αρκετά για να μοιάζει με μικρό δέντρο. Η διακριτική ευωδιά των λουλουδιών του γεμίζει τον κήπο με μια ελαφριά μυρωδιά μελιού.
Άνθισαν επίσης εδώ και εκεί κίτρινοι νάρκισσοι, που τους βολβούς τους έχω αφήσει ελεύθερους να πολλαπλασιάζονται όπου τους αρέσει, για να με εκπλήσσουν κάθε άνοιξη με την παρουσία τους.
Σε διάφορα σημεία του κήπου άνθισαν επίσης μικροσκοπικές άγριες γαλάζιες ίριδες και μωβ μουσκάρι με τα οποία στόλισα ένα μικρό μου βάζο, ενώ κάτι μικρά άγρια λουλούδια που μοιάζουν με ίριδες, μόνον που είναι πολύ πιο μικρά και έχουν ένα ιδιαίτερο χρώμα που θυμίζει μέλισσες από μακριά, εμφανίστηκαν εδώ και εκεί.
Ένας ακόμη θάμνος άνθισε μπροστά από την έτοιμη να... λαμπαδιάσει όπως βλέπετε φωτίνια μου. Είναι ο κύτισσος, θάμνος λεπτόκλαδος με κίτρινα μικρά ανθάκια, χωρίς μυρωδιά. 
Πολλές φίλες και φίλοι όμως, μπαίνουν στην σελίδα αυτή όχι για να δουν τα φυτά μου αλλά για να ρωτήσουν τους τρόπους κλαδέματος διαφόρων θάμνων και δέντρων. Και εγώ είχα το ίδιο πρόβλημα στις αρχές της ενασχόλησής μου με τον κήπο. Αγόρασα πολλά βιβλία και έψαξα πολύ. Τώρα όμως από την πείρα μου μπορώ να δώσω μερικές συμβουλές απλές και κατανοητές. Έχουμε και λέμε λοιπόν:
1. Όλοι οι θάμνοι και τα δέντρα κλαδεύονται στο τέλος του χειμώνα, πριν αρχίσει να εμφανίζεται η καινούργια τους βλάστηση.
2. Στους θάμνους, δίνουμε ότι σχήμα μας αρέσει και φροντίζουμε να κόβουμε επιπλέον όλα τα ξερά ή πολύ αδύναμα κλαδιά. Δεν υπάρχει ειδικό κλάδεμα για κάθε διαφορετικό θάμνο.
3. Στα δέντρα τα καλλωπιστικά ισχύει ο ίδιος κανόνας που ισχύει για τους θάμνους.
4.  Στα δέντρα τα οπωροφόρα ένας γενικός κανόνας είναι να κόβουμε τις άκρες των κλαδιών όλων στο μέγεθος  και το σχήμα που θέλουμε να κρατήσουμε το δέντρο μας, λαμβάνοντας υπ’ όψιν το πόσο θα μεγαλώσουν αυτά με την καινούργια βλάστηση που θα αποκτήσουν.  
Επιπλέον κόβουμε όλα τα κλαδιά που έχουν κατεύθυνση προς το εσωτερικό του δέντρου, ώστε να βελτιώσουμε τον αερισμό του, καθώς και όλα τα ξερά ή πολύ λεπτά και αδύναμα κλαδιά.
Ένας ακόμη κανόνας που αφορά τα οπωροφόρα είναι πως πρέπει να αραιώνουμε τους καρπούς όταν αυτοί είναι πολλοί και μικροί, ώστε να πάρουμε μεγαλύτερα ώριμα φρούτα, και να κόβουμε τις άκρες των κλαδιών που φέρουν τα φρούτα αυτά, ώστε να μείνει αρκετή δύναμη στο κλαδί να θρέψει του καρπούς για να μεγαλώσουν.
Νομίζω πως με αυτούς τους κανόνες που είναι απλοί και κατανοητοί από όλους, μπορεί κάθε ερασιτέχνης να φροντίζει πολύ αποτελεσματικά τον κήπο του και να έχει ένα όμορφο αποτέλεσμα, παρά τις πολύπλοκες συμβουλές των ειδικών.
Με αγάπη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Αποποίηση ευθύνης


Κάθε ιατρική πληροφορία που δημοσιεύεται σε αυτή την
ιστοσελίδα δεν μπορεί να χρησιμεύσει σαν υποκατάστατο ιατρικής συμβουλής και θα
πρέπει πάντα να συμβουλεύεστε σχετικά τον
γιατρό σας, που γνωρίζει την συνολική κατάσταση της υγείας σας.