Κυριακή, 10 Φεβρουαρίου 2013

Ασκηση - γυμναστική (40)

Γεια σας φίλες και φίλοι μου
Πριν λίγο καιρό σας μίλησα για την νευροπλαστικότητα. Την νέα αυτή επιστήμη που μελετάει τις λειτουργικές και δομικές αλλαγές που γίνονται στον εγκέφαλό μας ανάλογα με τα ερεθίσματα που αυτός δέχεται.
Είπαμε εκεί πως ασκήσεις πνευματικές (ασκήσεις μνήμης και παρατηρητικότητας, αυτοσυγκέντρωση, διαλογισμός, προσευχή κ.λπ ) έχει βρεθεί πως αλλάζουν τόσο τη δομή όσο και τη λειτουργία του εγκεφάλου μας, οδηγώντας μας έτσι σε συμπεριφορές διαφορετικές, με αποτελέσματα σημαντικά τόσο στην υγεία όσο και την ζωή μας.

Παλαιότερα σας είχα μιλήσει επίσης για τα οφέλη της σωματικής άσκησης. Σας είχα πει εκεί, πως ακόμη και η μυϊκή ενδυνάμωση (ασκήσεις με βαράκια) ωφελεί τελικά τον εγκέφαλο (κλικ εδώ για να ξαναδείτε το άρθρο αυτό).
Πρόσφατα, στο πανεπιστήμιο British Columbia, ομάδα ερευνητών μελέτησαν 86 γυναίκες, ηλικίας 70 - 80 ετών, που ζούσαν σε γηροκομεία και εμφάνιζαν μικρή έκπτωση της γνωσιακής λειτουργίας. Τις μοίρασαν σε τρεις ομάδες, και κάθε ομάδα την υπέβαλαν σε διαφορετική άσκηση, δύο φορές την εβδομάδα (μυϊκή ενδυνάμωση με βαράκια, αεροβική γυμναστική και ασκήσεις ισορροπίας). Το πρόγραμμα αυτό εκγύμνασης διήρκεσε 6 μήνες. Όταν οι ερευνητές μελέτησαν τις αλλαγές της εγκεφαλικής λειτουργίας των γυναικών αυτών μετά την εξάμηνη αυτή εκγύμνασή τους, (με  τεστ και fMRΙ),  είδαν πως όλες οι ομάδες είχαν βελτίωση. 

Τα αποτελέσματα της αεροβικής γυμναστικής, έχουν ήδη αρκετά μελετηθεί τα τελευταία χρόνια, ωστόσο σε ετούτη τη μελέτη, τα αποτελέσματα στον εγκέφαλο των ηλικιωμένων γυναικών που ασκήθηκαν στην μυϊκή ενδυνάμωση (βαράκια), ήταν πιο εντυπωσιακά, γιατί διαπιστώθηκε σε αυτές, βελτίωση τόσο της προσοχής τους, όσο και της συνειρμικής τους μνήμης.

Για άλλη μια φορά λοιπόν σας συστήνω φίλες και φίλοι μου να γυμνάζεστε αεροβικά (γρήγορο περπάτημα ή τρέξιμο, άθληση κ.λπ), όσο πιο συχνά μπορείτε, αλλά να ασκείτε και τους μυς σας με βαράκια (ή το ειδικό λάστιχο που πουλιέται στα καταστήματα ειδών γυμνατικής) στα πόδια και τα χέρια τακτικά. Φροντίστε επίσης με τον ίδιο τρόπο να ασκούνται και οι ηλικιωμένοι σας συγγενείς, μην το ξεχνάτε, προκειμένου να βοηθήσετε στην καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου τους, ακόμη και αν βρίσκονται σε αναπηρικά καροτσάκια. Γιατί ο εγκέφαλός μας αλλάζει και εκπαιδεύεται σε όλες τις ηλικίες σύμφωνα με τα νεότερα επιστημονικά δεδομένα, μην το ξεχνάτε.
Με αγάπη

Πηγή: Vol. 172, Issue 8 of the Archives of Internal Medicine.
Δημοσίευση σχολίου

Αποποίηση ευθύνης


Κάθε ιατρική πληροφορία που δημοσιεύεται σε αυτή την
ιστοσελίδα δεν μπορεί να χρησιμεύσει σαν υποκατάστατο ιατρικής συμβουλής και θα
πρέπει πάντα να συμβουλεύεστε σχετικά τον
γιατρό σας, που γνωρίζει την συνολική κατάσταση της υγείας σας.