Δευτέρα, 27 Ιουλίου 2015

Τρανς λιπαρά και μνήμη (27)

Όλα τα λίπη δεν είναι βλαβερά για την υγεία. Έχουμε μιλήσει αναλυτικά γι αυτό σε παλαιότερες αναρτήσεις. Αξίζει, νομίζω, να τις ξαναδιαβάσετε.

Όμως, τα τρανς-λιπαρά είναι, χωρίς αμφιβολία, βλαβερά για την υγεία μας. Με τον όρο αυτόν εννοούμε φυτικά λάδια τα οποία έχουν στερεοποιηθεί και μοιάζουν με βούτυρο (μαργαρίνες) με την προσθήκη υδρογόνου. Στις συσκευασίες αυτών των
προϊόντων θα βρείτε να αναγράφεται : «υδρογονωμένα φυτικά έλαια» ή «μερικώς υδρογονωμένα φυτικά έλαια».

Ο κόσμος, φοβισμένος από όσα λεγόντουσαν μέχρι πρόσφατα για την χοληστερίνη και τη σχέση της με τα ζωϊκά λίπη, διάβαζε με ανακούφιση στις μαργαρίνες το «υδρογονωμένα φυτικά έλαια» και τις αγόραζε πιστεύοντας πως αφού είναι φυτικά θα είναι και πιο υγιεινά…
Τα πράγματα δεν είναι όμως τόσο απλά, δυστυχώς.

Αυτά τα τρανς- λιπαρά, έχουν ευρεία χρήση στην βιομηχανία τροφίμων γιατί δεν αλλοιώνονται με τον χρόνο (δεν ταγγίζουν) εκτός ψυγείου και δίνουν μία λιγότερο λιπαρή αίσθηση στην τροφή. Τα περισσότερα δηλαδή έτοιμα προϊόντα που περιέχουν ζύμες, ή είναι τηγανισμένα, είναι μαγειρεμένα με τέτοια τρανς-λιπαρά.

Αυτό είναι και το μεγάλο πρόβλημα της εποχής μας. Το έτοιμο φαγητό, έχει γίνει συνήθεια και πολλοί είναι αυτοί που το προτιμούν αντί να κάνουν τον κόπο να φτιάξουν μία σαλάτα ή μία απλή μακαρονάδα στο σπίτι τους και να την φάνε.

Μέχρι τώρα, αυτά τα τρανς-λιπαρά είχαν ενοχοποιηθεί από πολλές επιστημονικές έρευνες, για την παχυσαρκία και τον διαβήτη, που ταλαιπωρούν τόσο κόσμο στην εποχή μας. Πρόσφατη έρευνα όμως, από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στην Αμερική, έδειξε πως η μεγάλη κατανάλωση αυτών των λιπαρών, μέσω κυρίως του έτοιμου φαγητού (junk food), οδηγεί και σε επιδείνωση της εγκεφαλικής λειτουργίας (τόσο της αντίληψης όσο και της μνήμης).

Τα ευρήματα αυτά είναι πολύ σοβαρά για να τα παραβλέψουμε. Ιδιαίτερα, θα πρέπει να τα λάβουν υπ’ όψιν οι νέοι άνθρωποι που αναγκάζονται να τρώνε κάτι πρόχειρο το μεσημέρι στη δουλειά τους, γιατί αυτή η διατροφή μειώνει την απόδοση τόσο στην εργασία τους όσο και στην ζωή τους γενικότερα.

Όσοι από ανάγκη τρώνε συχνά έτοιμο φαγητό, καλό είναι να αποφεύγουν τα τρόφιμα που είναι κλεισμένα μέσα σε σακουλάκια (διάφορα σνακς), όπως και αυτά που περιέχουν ζύμες. Είναι προτιμότερο να καταφεύγουν σε σάντουιτς, σαλάτες,  φρούτα, και ξηρούς καρπούς.  

Με αγάπη
Δημοσίευση σχολίου

Αποποίηση ευθύνης


Κάθε ιατρική πληροφορία που δημοσιεύεται σε αυτή την
ιστοσελίδα δεν μπορεί να χρησιμεύσει σαν υποκατάστατο ιατρικής συμβουλής και θα
πρέπει πάντα να συμβουλεύεστε σχετικά τον
γιατρό σας, που γνωρίζει την συνολική κατάσταση της υγείας σας.