Τετάρτη, 16 Ιανουαρίου 2013

Άσκηση/Γυμναστική (39)

Καλύτερα η γυμναστική να γίνεται το απόγευμα?...
Γεια σας φίλες και φίλοι
Πρόσφατη έρευνα που έγινε  σε ποντίκια  και δημοσιεύθηκε αυτόν τον μήνα στο περιοδικό “Physiology” έδειξε πως η άσκηση επηρεάζει θετικά  το εσωτερικό ρολόι του οργανισμού και πως αυτή η επίδραση είναι μεγαλύτερη όταν η άσκηση γίνεται τις πρώτες απογευματινές ώρες.
Τα αποτελέσματα αυτά της έρευνας που έκαναν Αμερικανοί επιστήμονες στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας (Los Angeles’s Brain Research Institute) είναι πολύ ενδιαφέροντα και αξίζει να σας τα εξηγήσω λίγο πιο λεπτομερειακά.
Είναι λοιπόν γνωστό πως η παραγωγή διαφόρων ουσιών στον οργανισμό μας όπως οι ορμόνες, που επηρεάζουν την λειτουργία των οργάνων του σώματός μας, παράγονται χρονικά, σύμφωνα με κάποιους ρυθμούς, άλλοι από τους οποίους είναι ημερήσιοι και λέγονται κιρκαδιανοί (από τις λατινικές λέξεις  circa diem = περίπου  ημέρα) και άλλοι ετήσιοι ή και καταμήνιοι (ή σεληνιακοί), όπως η γυναικεία έμμηνος ρύση.
Οι βιολογικοί αυτοί ρυθμοί έχουν παραχθεί από την προσαρμογή των εμβίων όντων στους βασικότερους κύκλους του πλανητικού μας περιβάλλοντος, τους οποίους επιβάλλουν οι μεταβολές της θέσης της γης καθώς αυτή περιστρέφεται γύρω από τον άξονά της και γύρω από τον ήλιο.
Αυτοί οι ρυθμοί, ξεκινούν από την αυτόματη ρυθμική διέγερση κάποιων νευρικών κυττάρων που αποτελούν τους βηματοδότες του εγκεφάλου. Ένας τέτοιος βηματοδότης είναι αυτός που αποτελείται από τα νευρικά κύτταρα που βρίσκονται σε μία περιοχή του εγκεφάλου που λόγω της θέσης της έχει ονομαστεί υπερχιασματικός πυρήνας (επάνω από το οπτικό χίασμα δηλαδή) και βρίσκεται στον υποθάλαμο.
Σημαντικό ρόλο όμως στην ρύθμιση του ημερήσιου ή κιρκαδιανού ρυθμού, παίζει και ένας μικρός αδένας που βρίσκεται στον εγκέφαλο (λέγεται επίφυση), ο οποίος εκτός των άλλων δράσεων που έχει, είναι φωτοευαίσθητος (γι αυτό  έχει ονομαστεί και «τρίτο μάτι») και εκκρίνει ανάλογα με το φως (διαφορές ημέρας και νύχτας) την ορμόνη μελατονίνη. Η έκκριση της μελατονίνης, όπως λένε, αρχίζει δύο λεπτά μετά τη δύση του ηλίου και αναστέλλεται ένα λεπτό μετά την ανατολή του. Μεταφερόμενη στη συνέχεια η ορμόνη αυτή με το αίμα σε όλο το σώμα,  φέρνει το μήνυμα «ημέρα-νύχτα» σε όλα τα όργανα και επηρεάζει τη λειτουργία τους.
Διαταραχές στη λειτουργία αυτού του βιολογικού ρολογιού, επηρεάζουν τον ύπνο, αλλά και αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης νοσημάτων όπως ο σακχ. διαβήτης, η παχυσαρκία, κάποιες μορφές καρκίνου,  η απώλεια μνήμης ακόμη και η κατάθλιψη.

Οι ερευνητές που ανέφερα στην αρχή του άρθρου λοιπόν, σκέφτηκαν πως ίσως η άσκηση μπορεί να επιδιορθώσει το βιολογικό ρολόι του οργανισμού και αποφάσισαν να το ερευνήσουν, όπως και το πότε μέσα στην ημέρα η άσκηση αυτή βοηθάει περισσότερο, με πειραματόζωα ποντίκια όπως συνηθίζεται.
Τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν αρκετά ενδιαφέροντα. Μετά από αρκετές εβδομάδες άσκησης, στα πειραματόζωα διαπιστώθηκε βελτίωση της λειτουργίας του προηγούμενα διαταραγμένου  βιολογικού ρολογιού τους και καλύτερη λειτουργία των οργάνων τους. Τα αποτελέσματα μάλιστα ήταν πιο σημαντικά στα ποντίκια στα οποία η εκγύμναση γινόταν τις απογευματινές ώρες.

Δεν μπορεί να πει κανείς εάν και για τους ανθρώπους  η άσκηση είναι καλύτερα να γίνεται το απόγευμα, λένε οι ερευνητές, ωστόσο είναι βέβαιο, και αποδείχθηκε για άλλη μια φορά, πως αυτή είναι απαραίτητη για την υγεία, όποια ώρα της ημέρας και αν γίνεται.  


*Τα νευρικά κύτταρα, διεγείρονται με την αλλαγή της ισορροπίας των ιόντων (φορτισμένων σωματιδίων) που βρίσκονται μέσα και έξω από την εξωτερική μεμβράνη  του κυττάρου, όπως το Κ+, το Να+, και το CL-. Αυτή η αλλαγή της ισορροπίας γίνεται είτε εξ αιτίας κάποιου ερεθίσματος, είτε αυτόματα, οπότε τα κύτταρα που την εμφανίζουν λέγονται βηματοδότες.

             
Δημοσίευση σχολίου

Αποποίηση ευθύνης


Κάθε ιατρική πληροφορία που δημοσιεύεται σε αυτή την
ιστοσελίδα δεν μπορεί να χρησιμεύσει σαν υποκατάστατο ιατρικής συμβουλής και θα
πρέπει πάντα να συμβουλεύεστε σχετικά τον
γιατρό σας, που γνωρίζει την συνολική κατάσταση της υγείας σας.